- Sections
- Self Guided Learning
- Shabbat and Holidays
- Laws of Hanukkah
The Torah study is dedicatedin the memory of
Yossef ben Simcha
These are some of the values: Shlom Bayit versus hidur Mitzvah. Hidur Mitzvah for one versus no mitzvah for another. Shlom Bayit versus pirsumei nisa.Upholding the minhag for one mitzvah versus not doing another mitzvah at all. Pirsumei nisa versus hidur mitzvah.
I have dealt with the Halachic decisions primarily based on the Shulchan Aruch and Mishna B'rura. The ethical conclusions are yet to be discussed.
This shiur is dedicated to the learning of these values. The questions can also be made into a home or class quiz for Chanuka fun.
1. Case One:One has enough money to either buy wine for Kiddush or candles for Shabbat.
What has priority? Does the wine have priority since Kiddush at night is from the Torah or do candles of Shabbat have preference for the sake of "Shlom Bayit"?
שולחן ערוך אורח חיים סימן רסג סעיף ג
ואם אין ידו משגת לקנות נר לשבת ולקידוש היום, נר שבת קודם
שולחן ערוך אורח חיים הלכות חנוכה סימן תרעח סעיף א
מי שאין ידו משגת לקנות א נר חנוכה ונר שבת, יקנה נר שבת מפני שלום ביתו
משנה ברורה סימן רסג ס"ק יג
ואע"ג דקידוש דאורייתא, מכל מקום על היין דרבנן. דמן התורה יוצא בתפלה וכמו שנכתוב בסימן רע"א ועוד הרי יכול לקדש על הפת:
The Shulchan Aruch says that the Shabbat candles have priority. The Mishna B'rura explains .Even though Kiddush is D'oraita, making it on wine is D'rabanan., He also says that by saying "Vayechulu" in Shmoneh Esreh one fulfills his Torah obligation. Furthermore, if necessary, Kiddush can be said over bread.
2. Case Two: One has only enough money to purchase candles for Shabbat or for Chanuka.
The issues at hand. Does "Pirsumei Nisa"- the chanuka candles override "Shlom Bayit", the Shabbat candles?
שולחן ערוך אורח חיים סימן רסג סעיף ג
וכן אם אין ידו משגת לקנות נר לשבת ונר לחנוכה, נר שבת קודם משום שלום הבית, דאין שלום בבית בלא נר.
The Shulchan Aruch says that the Shabbat candles have priority due to "shlom Bayit". For the can be no peace in the home sitting in the dark without a candle."
3. Case Three: One has two candles.
Should they be used both for Shabbat thus keeping Shlom Bayit and at the same time upholding the minhag of lighting two candles for Shabbat ? Or should one be used for Shabbat and one be used for Chanuka those fulfilling both requirements although at a diminished capacity?
משנה ברורה סימן רסג ס"ק יד
ואם יש לו נר אחד סגי ויוציא המותר לקידוש או לנר חנוכה. וגם לחנוכה בנר אחד סגי. ואם יש לו נר אחד לשבת ונר אחד לחנוכה ויש לו עוד מעט מעות נ"ל דטוב יותר לקנות עוד נרות לחנוכה להיות מן המהדרין וכמו שבארתי בבה"ל.
The Mishna B'rura says that one candle can also suffice for Shabbat and with extra money he should buy wine for Kiddush or for one Chanuka candle which is also the minimum requirement. If one has money for more candles, one should preferably buy more candles for Chanuka be "Menhadrin" to glorify the Mitzvah.
(IF the amount of Chanuka candles are in not sync with the proper number for that particular night, the Chayya Adam says not too add candles since it serves no purpose.)
4. Case Four: One has to choose between buying a candle for Chanuka or buying wine for the Shabbat day Kiddush. What should he prefer?
שולחן ערוך אורח חיים סימן תרעח ואין לו לנר חנוכה וליין לקידוש היום, יקנה לנר חנוכה, משום פרסומי ניסא.
משנה ברורה סימן תרעח ס"ק ד
(ד) ואין לו לנר חנוכה וליין וכו' - ומיירי דיש לו פת דאי אין לו פת [ז] קניית הפת דוחה אפילו לנר של שבת וכ"ש נר חנוכה וקידוש היום
משנה ברורה סימן תרעח ס"ק ו וקידוש היום הלא יכול לקדש בפת ובלא"ה קידוש על היין הוא רק מדרבנן דמן התורה יוצא בזכירת דברים בעלמא:
The Shiulchan Aruch says that in this case he should buy Chanuka candles since "pirsumei Nisa" is preferable. The Mishna B'rura says though, that this is true if he has bread for Kiddush. Because bread takes preference even over Shabbat candles and of course Chanuka candles, since one must have food to eat. ( Although, elsewhere (שולחן ערוך סי' רעב) the Shulchan Aruch prefers not to use bread for the morning Kiddush, because if made on bread it is not noticeable that the bread is for kiddush, nonetheless bread can be used if there is no wine or other alcoholic beverage="Chemar Medina")
משנה ברורה סימן רעב ס"ק כט : טוב לקדש - היינו דבזה הוא יותר טוב מעל הפת כמו שמפרש הטעם אבל יין במקום שהוא מצוי ודאי יברך עליו אפילו ביום וכדמוכח בסימן רפ"ט ס"ב)
5. Case Five: One has three or more candles
Should they be added to the Shabbat candles enhancing Shlom Bayit or should he add more candles to the Chanukiya (Chanuka Menora) to embellish "pirsumei Nisa"?
משנה ברורה סימן רסג ס"ק יד : ויש לו עוד מעט מעות נ"ל דטוב יותר לקנות עוד נרות לחנוכה להיות מן המהדרין וכמו שבארתי בבה"ל.
חיי אדם –כלל קנד סעיף כה: וכן מי שאין לו נרות שיספיק לו לכל ח' לילות כגון שאין לו אלא ח' נרות ידליק א' בכל לילה ואם יש לו ט' ידליק בליל ב' ב' ואם יש לו י' נראה לי דידליק בליל ב' ב' ובליל ג' לא ידליק ב' דאינו לא כמר ולא כמר
The Mishna B'rura says if one has money for more candles after he has lit one for Shabbat and one for Chanuka, one should preferably buy more candles for Chanuka in order to be "Menhadrin" to glorify the Mitzvah.
(IF the amount of Chanuka candles are in not sync with the proper number for that particular night, the Chayya Adam says not too add candles since it serves no purpose.)
6. Case Six: One person has two candles or more and his friend from another household has none. Giving his friend a candle would enable his friend to do a mitzvah but would take away from his "hidur Mitzva". Must he forfeit his "hidur" to enable his friend to do a mitzvah?
משנה ברורה סימן תרעא ס"ק ו (חיי אדם –כלל קנד סעיף כה) :
ואם יש לו שמן בצמצום על כל השמנה ימים ולחבירו אין לו כלום מוטב שידליק בכל לילה אחד ויתן גם לחבירו דהא מדינא א"צ אלא אחד כנ"ל ודוקא כשחבירו אינו מבני ביתו או שאינו סמוך על שולחנו אבל אם הוא מב"ב מוטב שיהיה הוא מהמהדרין:
The Mishna Brura says that it is best to enable his friend to also perform a mitzvah since one fulfills the Mitzvah even with one candle. This is under the condition that the other person is from another household and is incumbent to perform his own mitzvah. If the other person is from his own household and the other can fulfill his mitzvah with the head of the household (such as a father and son in an Askenazi household), it is best that oone perform the mitzvah with Hidur rather than two.
7.Case Seven: One has enough money to buy wine for Havdala or a Chanuka candle. Does one make Havdala on wine or does he buy a Chanuka candle.
שולחן ערוך אורח חיים סימן תרעח: וה"ה נר חנוכה קודם ליין הבדלה, וע"ל סי' רצ"ו סעיף ה'.
שולחן ערוך אורח חיים סימן רצו סעיף ה: אם אין ידו משגת לקנות שמן לנר חנוכה ויין להבדלה, נר חנוכה קודם.
משנה ברורה סימן רצו ס"ק כו
נר חנוכה קודם - משום דפרסומי ניסא עדיף ועוד דעיקר מצות הבדלה נוכל לקיים בתפלה:
The Shulchan Aruch gives preference to the Chanuka candles due to Pirsumei nisa. The Mishna B'rura adds that the main mitzvah of Havdala can be done in Tefilla.
Case Eight It is a choice mitzvah= Mitzva min Hamuvchar to light with olive oil but olive oil is more expensive. He can light more wax candles to be mehadrin than he would if he were to light with oil. Should he light with olive oil to perform a Mitzva min Hamuvchar at the expense of lighting only one wick a night or should he use wax candles which are inferior to olive oil but on the other hand he can be mehadrin and light the additional candle each night?
משנה ברורה סימן תרעא ס"ק ז: אם השמן הוא ביוקר מוטב להדליק בנרות שעוה ולהיות מוסיף והולך כמו שכתוב בפנים ממה שידליק בשמן זית נר א' בכל לילה לבד:
The Mishna B'rura says to prefer lighting with the inferior wax candles in order to add an additional candle each night rather than light one wick each night with olive oil.