yeshiva.org.il


גמרא עירובין תוס' תוס' דפים ב' - י"ז

מקורות ללימוד לפני המבחן:
תוספות על מסכת עירובין, דפים ב'-י"ז

א. מהתם רק ילפי' שלא עלו לבעלים לשם חובה והכא ילפי' שהן פסולין.
ב. משום דאיכא תנא דס"ל דאין פסול במה שנשחטו קודם התמיד ולדידי' בעי' להאי קרא.
ג. הא דאסור לשחוט קודם התמיד הוא למצוה ואינו לעיכובא.
ד. הא דילפי' הכא לפסול הוא באופן ששחט התמיד ואח"כ ננעלו דלתות ההיכל.

א. לכו"ע אין צריך לחי אחר להתירו.
ב. לכו"ע צריך לחי אחר להתירו.
ג. מחלוקת: לרב הונא צריך לחי אחר להתירו ולרב אשי א"צ לחי אחר להתירו.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. משום דס"ל לחי משום מחיצה ואסור להשתמש אלא לפנים מן המחיצה.
ב. משום דכיון דלחי הוה אפי' משהו חיישי' שמא יבוא להוציא לחוץ.
ג. משום דהכשר המבוי מתחיל רק מלאחר הלחי.
ד. גזירה שמא יבואו להתיר לטלטל אף תחת הקורה.

א. הכא איירי בסתם בני אדם והתם איירי בצדיק שאשריו ואשרי דורו.
ב. הכא איירי בסתם בני אדם והתם איירי בדור שיש בו צדיקים שזכותם מגינה על כל הדור.
ג. הא דאמרי' נוח לו לאדם שלא נברא הוא רק אם הי' אביו רשע אבל אם אביו צדיק אינו כן.
ד. הכא איירי לאחר חורבן ביהמ"ק שאין לנו קרבן לכפר, והתם איירי קודם חורבן.

א. שאני איסור דאוב וידעוני שהוא איסור חמור שלוקין אע"ג דאין בו מעשה.
ב. אה"נ דאין מלקות, והגמ' רק נתכוונה דהא דאין מלקות הוא רק בגלל שאין בו מעשה.
ג. איירי הכא למ"ד לוקין עליו, או משום דהוה עקימת שפתים וחשיב מעשה.
ד. כיון דכ' בלשון "אל" לוקין לכו"ע אע"ג דאין בו מעשה.